čtvrtek 22. června 2017

Dilema...

Mám ho moc ráda. Je mi hodně blízký, supluje mi v životě roli otce, se kterým jsem měla velice komplikovaný vztah nebo nevztah. Mnoho toho pro mě udělal, nejen fyzicky i psychicky.
Můj soused na zahradě je pán v letech. Vídáme se denně a já sleduji, jak se mi před očima zdravotně mění.
Sklízí ovoce ze stromu svého života a že on žít uměl.
Trápí ho mnoho nemocí a k jejich ukočírování denně polyká kolem 20 tablet.
Řeknete si, no a co...to je život, každého nás to dožene.
ALE....stále řídí automobil a je velice aktivní součástí dopravního procesu.
To že má několikrát denně výpadky paměti, že mizerně po operaci zákalu vidí, že trpí závratěmi, že se mu místo zpátečky podaří nacpat tam pětku, že několikrát denně nemá tušení, co se právě děje ....
Dle mého úsudku musí být lékař, který mu vydavá povolení k řízení buď nonstop zhulený nebo nesvéprávný.
Před týdnem dostal nové povolení na další rok a skončil na křižovatce, kdy nevěděl, kde je.

Během jízdy do práce často potkávám auto bez řidiče.
Když se mi to stalo poprvé, málem jsem na kruhovém objezdu vjela do svodidla.
Po druhé jsem za volantem, za obrovským volantem zahlédla docela maličkatou, nahrbenou a silně prošedivělou hlavu dámy.
Paní jezdí či nejezdí maximálně 20 km v hodině. Všichni troubí, najíždějí a ona zase není v autě vidět.
Mnohokrát se ani na semaforu nestačí rozjet a čeká tam poměrně dlouho.
Všichni jí objíždějí a ona sedí za volantem a v oparu dob minulých se pokouší auto rozjet.

Chodí o dvou holích, nosí plenky a než dojde k autu trvá mu to i dvacet minut.
Pán od naproti si do auta sedá za pomoci svého syna, který mu rovná nohy k jednotlivým pedálům.
Když si na schůzi bere do ruky propisku, neudrží ji, okamžitě mu spadne.
Rucemu vibrují tak silně, že si nedokážu představit, kdo za něj drží volant.

Také stárnu, také ráno vstávám a bolí mě hřbet, bolí mě nohy.
Mnohokrát si říkám, jak bylo před dvaceti lety blaze. A to jsem holka relativně zdravá, neufňukaná a hodně samostatná.
Snažím se vžít do psychiky seniorů, kteří se nedokáží vzdát volantu a řízení.
Dnešní doba je uspěchaná, dopravní situace potřebují rychlý úsudek, bystré reakce, prostě co si budeme povídat, všech pět pohromadě.
Dokáže člověk s výpadky rychle reagovat, může žena tak maličká vůbec dokouknout ke zpětným zrcátkům, muž s chvějící rukou držet pevně volat ?
Než lékař vydá povolení ke způsobilosti řízení, měl by skutečně dotyčného důkladně prohlédnout.
Protože ta věta " NIKDY SE ŘÍZENÍ NEVZDÁM " by pro ostatní mohla být bolestivá až fatální...

29 komentářů:

  1. Ty mě děsíš, SimiBel! Všechno tak reálně popisuješ...

    OdpovědětVymazat
  2. Nelze všechny seniory nad 55 let (ano, seniorský věk začíná od 55 házet do jednoho pytle Simi, znám paní (osobně jako ty toho pána), které je 85 let, nebere žádný léky, protože je dosud zdravá, nemusí nosit dosud ani brýle a jezdí autem 150 km rychlostí bez nehody už 67 let! Když jí zastaví policajti, kvůli běžné kontrole, nevěří věku jejího řidičáku a zasalutují jí s obdivem.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsme si oddechla, když tchán přestal řídit, taky hodně špatně viděl.

    OdpovědětVymazat
  4. Simčo, to se zdá být neuvěřitelné. Přeci v dnešní době, jak sama píšeš, je třeba rychlý úsudek, tak takovýto člověk NEMÁ na silnici co dělat. Vždyť může ohrozit spoustu lidí a ne vždy to může být jen zastavení na křižovatce. Myslím, že by to měl někdo pořešit, příští zastavení už může být pozdě. Cožpak ty lékaři ho neznají?

    OdpovědětVymazat
  5. Občas zůstává rozum stát na tím, co je schopné si sednout za volant. Se starými lidmi zkušenosti nemám, ale jako spolujezdce bez řidičáku jsem viděla hodně mladých riskatérů...

    OdpovědětVymazat
  6. I ve vyšším věku mohou řidiči splnit podmínky k usednutí za volant,ale takovéhle případy jsou hodně varující. Zajímalo by mne, zda by měl lékař v případě vážné nehody tohoto řidiče také nějakou vinu. I když u nás je možné všechno, tak se razítka budou dávat vesele dál. Jo kdyby chtěl ten řidič nějakou finanční podporu,tak to už by to razítko určitě nedostal

    OdpovědětVymazat
  7. Pokud cítí že na to nemají, neměli by řídit a ne se snažit okolí něco dokázat

    OdpovědětVymazat
  8. Někdy je to složité.. Také znám z okolí pár lidí, co by už za volant - pro svoji bezpečnost i bezpečnost ostatních členů vozovky - sedat rozhodně neměli a přesto to dělají, jelikož prý nemají na výběr..

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem moc ráda, že mému otci zabavil řidičák rozumný doktor....sice, teď jezdí na kole a i to je pro ostatní řidiče dost nebezpečné   

    OdpovědětVymazat
  10. Taky jsme se s tím setkali u rodiny.Raději je všude vozíme.Taky dostal povolení.Je to horor potkat ho na silnici

    OdpovědětVymazat
  11. A já myslela, že staří lidé se raději řízení vyhýbají ... Ale je zvláštní, že takto starým lidem vystaví doktor povolení ... Vždyť to je opravdu skoro na "prošetření" a sebrání licence ...

    OdpovědětVymazat
  12. Je to o potvrzení lékaře o způsobilosti k řízení. On přeci ví s čím a jakými léky se léčí člověk v určitém věku.

    OdpovědětVymazat
  13. [2]: Neuvěřitelné, ale věřím. Jsou tací mezi námi. A stejně se divím, co dělali v životě jinak, že jsou na tom ve svém věku tak dobře.

    OdpovědětVymazat
  14. Po 70 se tu obnovuje řidičák každé 2 roky, po 80 se mi zdá každoročně. Ale znám případy že řídí i lidé po 90 Dokonce osobně znám jednu 97 letou paní (!!) Sice na svůj věk pořád ve formě, ale za volantem....

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Zřejmě je to "zdravá" generace, ano, nevím zda jste si všimla, ale lidé kolem 80 a výše jsou o hodně zdravější a čilejší než generace 50 a výše!

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Osobně znám pána, který si v 80 letech řek, že si za volant netroufá a NEjezdí! Přestože je zdráv, ale prostě stagnoval a nechce. Škoda, znám zase jiného,kterému je 45 a bere asi 30 prášků denně a to je dílo, když se řídí ulicí!   

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Právě, že všimla! A vůbec tomu nerozumím! Potvrzuji, že jsem spíš k tomu věku 50 než 80, ale cítím se někdy na těch 80!

    OdpovědětVymazat
  18. [18]: Důležité je že jen "někdy".

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Pravda, jen někdy! Ale klouby mne bolí skoro pořád, někde musí být chyba!   

    OdpovědětVymazat
  20. Já bych jim ty řidičáky už nedala.

    OdpovědětVymazat
  21. Já jsem na tom ještě hůř - nejen šedý zákal na levém oku, ale zejména přístup k automobilismu = plná čára není zeď a červená je taky jenom barva. To mám ovšem odjakživa, a jsem si toho vědoma. Proto jsem si nikdy neudělala řidičák.!!!

    OdpovědětVymazat
  22. Nesou lékaři zodpovědnost za dopravní nehody způsobené "způsobilým" pacientem? Mám dojem, že se tímto nikdo nezajímá. Můj táta přestal jezdit proto, že už se toho provozu bál a to měl hlavu čistou. Kdysi se mluvilo o tom, že by se řízení aut omezilo na určitý věk, ale jsou lidé čilí i v pokročilém věku a jsou lidé neschopní už mnohem dříve. Stejně jako je zákaz řízení vozidla při ujištění požití alkoholu, by měl být prověřen stav pacienta a k zodpovědnosti hnán lékař, který povolení řídit vozidlo vydal. stejně je to s technickými kontrolami. Jak máš známého nebo úplatného technika, máš pojízdný i vrak.....Píšeš o synovi, který svému otci pomáhal do auta a ukládal mu nohy na pedály. ten to asi dělal proto, že se chtěl otce zbavit. Jinak nechápu jeho jednání..... I on ohrožuje nejen otce, ale i ostatní řidiče.

    OdpovědětVymazat
  23. Já jsem sice loni kvůli mikrospánku a následnému sjetí do příkopu s dvěma přemety "zrušil" auto (naštěstí bez zranění), ale brzy mně otrnulo a řízení se nevzdávám.

    OdpovědětVymazat
  24. Z toho mám na silnici taky obavy. Přece jen už tihle stařečkové nemůžou mít ty potřebné reflexy. Nechápu že jejich doktoři si tohle berou na triko...

    OdpovědětVymazat
  25. A z toho důvodu já neřídím... Ale potkat někoho takového na přechodu, to může být také nebezpečné.

    OdpovědětVymazat
  26. Táta mého muže řídil s občasnými záchvaty TIA. Nikdo mu nechtěl říct, že by neměl. A ten (já) kdo by chtěl byl umlčen....svatá prostoto...

    OdpovědětVymazat

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE.