pátek 11. října 2019

Z cestovatelského deníku ...

.... jak na indiánské fíky.


K napsání tohoto pojednání mne inspirovala příjemná tvář a laskavý dotaz paní prodavačky v mém oblíbené obchodním řetězci, kde jsem si oválné plody opuncií kupovala. Nestyděla se přidat i paní za mnou, jak se kaktusové fíky jí, jak chutnají, zda lze najít využití i v naší kuchyni.
Toto exotické ovoce jsem poprvé ochutnala na italském ostrově Ischia. Vhodné klima k pěstování opuncie mexické dopomáhá ke šťavnatým plodům, které se v době zrání povalují pod obrovskými kaktusy jako u nás jablka v sadech.
První plod jsem ochutnala jako Neználek, lahodná, šťavnatá příchuť přezrálého ovoce pohladila chuťové pohárky. Nenasytně jsem vtahovala do sebe novou chuť, lze přirovnat k hruškám.
Jako daň za nenažranost / estéti slovní obrat odpustí či přivřou oči /  i neznalost jsem si odnesla ruce plné drobných háčků, které se nesnadně z kůže odstraňují. Neumím nic napůl, takže jsem na pichlavou upomínku z rukou i úst, vzpomínala hodně dlouho. Nikterak to nezabránilo, abych si tuto zkušenost nezopakovala znova další rok, protože kdo jednou ochutná, rád se vrací, rád požitkářsky opakuje.
Mexičtí domorodci mají na tuto zákeřnost jednoduchý recept, fíky hodí na zem do písku a chodidlem je odrolí. Zatím jsem nenacvičovala :-)







Plody opuncie, kaktusové fíky, indiánské fíky, plody nopálu, každý si může pojmenování  pro lahodné ovoce vybrat dle svého, jehož účinky na lidský organismus jsou neuvěřitelné. 
Obsahuje veliké množství minerálních látek a vitamínů. Vláknina a slizovité látky, které opuncie obsahuje, mají blahodárný vliv na naše trávení. Jeví se ideálně pro všechny, kteří chtějí zhubnout, protože obsahuje látky, které brání vstřebávání tuků do těla. Je vhodná i pro diabetiky, kdy redukuje hladinu cukru v krvi. Je doporučována při potížích se slinivkou a my žlučníkáři si jí můžeme dopřát neb nám skvěle poladí zažívání.


 / poznámka k fotografii ... na obrázku jsou zralé plody klasického fíku i indiánského fíku či plodu opuncie /


Kaktusové fíky dorazily i do našich obchodů, řetězců. Vzhledem ke skutečnosti, že toto ovoce lidé moc neznají, neholdují mu, válí se nešťastně v regálech.
Prodejci ho vyprodávají za směšnou částku, kdy jeden plod stojí i 1,50 kč.
Tudíž za malou částku koupíte obrovskou zásobárnu vitamínů a minerálů, před zimou posílíte imunitu organismu, neohrozíte peněženku.
Pro konzumaci bych doporučila plody zralé, až přezrálé. Pokud tak neučiníte, zklamání bude veliké, plody jsou nechutné. Nechávám dozrát v pokojové teplotě.
Manipulace není už tak nebezpečná jako v přírodě, povrch dovážených plodů je takřka prost osinek se zpětnými háčky.
Zralé ovoce lze překrojit a lehce lžičkou vydlabat. Kdo nerad pecičky, přepasíruje přes cedník.
Dužinu jím samotnou, přidávám do detoxikačních koktejlů, do jogurtu, vynikající je jako směs s kysanou smetanou k dekorování lívanečků nebo palačinek.
Do jaké míry jsme schopni a ochotni do svého jídelníčku pustit novinky, záleží na každém z nás.
Nejsem veliký inovátor, mám v živé paměti, jak  před mnoha lety bojovala moje hlava s plody kiwi, které dnes jím běžně.
Poznávat nové země, cestovat a hlavně přijímat, chce občas pro nás nevěřící překročit určitou bariéru.
Kromě hromady fotografií, zážitků jsem si přivezla z italského ostrova Ischia zálibu v konzumaci ovoce exotických dálav a když náhodou v regále uvidíte, vzpomeňte, že blondýna vřele doporučuje.

38 komentářů:

  1. Simi, tak to mohu jen závidět - mám na exotické ovoce a mořské plody potravinovou alergii. Anafylaktický šok po tuňákovi mi stačil. Byla jsem ráda, že mě kolega stačil z práce odvézt do nemocnice. Nikdy by mi nenapadlo, že se tohle stane. Stejně, nejvíc se mi líbí ten květ.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to tě musím skutečně litovat.
      Na Madeiře jsem jedla tuňáky doslova na metráky, protože byly samozřejmě čerstvé a dokonalé.
      Něco podobného jsem zažila po aplikaci tetanu, bylo to skutečně rychlé.
      Květ je můj, začala jsem opuncie pěstovat na zahradě a toto je můj první květ, byla jsem z něho nemocná :-)

      Vymazat
  2. Simi, díky za radu a pěkné foto. Fíky jím ráda a tohle jistě vyzkouším, snad pro ně nebudu muset na Ischii.I když, tam by se mi jistě taky líbilo.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Ischii je tolik neuvěřitelných zážitků včetně dokonalého moře, ve kterém vyvěrají teplé prameny, spálila jsem si na nich zadek :-)

      Vymazat
    2. Simi, ty plody opuncie jsem ve velkém viděla na Sardinii a já to neznala a tudíž ani neochutnala. Kde jsi byla tehdy se svým článkem? hihi. Zkusím to ochutnat jindy. pa Jiřina z N.

      Vymazat
  3. Opuncii jsem dokonce zkoušela pěstovat v květináči,když jsem si kousek přivezla z Chorvatska, ale nepodařilo se. Plody jsem v supermarketu viděla, ale zatím nezkusila. Zato čerstvé fíky na Korčule trhané rovnou z fíkovníků,které si tam rostly divoce, tak to byla lahůdka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já pěstuji zimuvzdorné opuncie přímo na zahradě, ten květ je můj.
      Letos jsem se pustila i do venkovních kaktusů, mám obrovskou skalku, kde svítí stále slunko a jim se tam nesmírně daří. Dokonce se mi podařilo opuncii namnožit z mých řízků a daří se jí.

      Vymazat
  4. zapomněla jsem se podepsat, Zdenka ren

    OdpovědětVymazat
  5. Také jsem ho poprvé ochutnala v Itálii, stejně jako normální fík. Do těch jsem se skutečně zamilovala - a když jsem nedávno viděla na pultech obchodů i tuhle podstatně exotičtější krasotinku, hned jsem si na ten krásný týden v Parmě znovu vzpomněla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se do fíků zamilovala v Turecku, jedla jsem je jako šílená, tak veliké a lahodně plody jsem zde nepotkala.

      Vymazat
  6. Čerstvé fíky miluju, ale kaktus jsem nikdy neochutnal. Uvidíme, neznámé chutě zkouším moc rád :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bývám nedůvěřivá konzerva, které dlouho trvá v sobě zlomit chuťové pohárky a zpřetrhat nedůvěru, když si vzpomenu za mlada na kiwi, je to k smíchu.

      Vymazat
  7. S tímto ovocem jsem se setkala poprvé v Tunisu. Ještě několik dní potom jsem z rukou dolovala ty pichlavé potvůrky :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem v tomto nepoučitelná, ale četla jsem, že je na to výborná náplast, strhne trny sebou.

      Vymazat
  8. Jsem ráda, že by mi indiánské fíky udělaly dobře na žlučník, ale protože mám i potravinové alergie, tak bych musela opatrně. Květ je krásný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květ jsem si vypěstovala já sama a tu radost, kterou jsem okolo skalky zažívala, no jako blázen.
      Je to vitamínová bomba a má v sobě tolik prospěšného, jen to zkus.

      Vymazat
  9. Hm... nalákalas mě. Jakmile na ně narazím, ráda ochutnám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně zralé, přezrálé, to je laskomina. Nesmí být nedozrálé, to je fuj.

      Vymazat
  10. Simi, v týdnu jsem je v Lidlu viděla ve slevě, tak jsem po nich sáhla, že je vyzkouším. Byly fakt levné - půlkilový balíček za 25 Kč. Už jsem dva měkké i snědla a chutnají mi (a jestli brání vstřebávání tuků, tak je to fajn bonus ;-)) Jen chuť mi nepřipomínala hrušky, ale spíš něco mezi broskví a banánem... Každopádně doporučuji i já.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kupovala jsem také v Lidlu, v Bille a Vietnamci je začali vozit z Německa.
      Máš pravdu, na ostrově mi víc chutnaly po broskvích.
      Tam jsem jedla dokonalou zmrzlinu.

      Vymazat
  11. Simi, já je jedla poprve na ostrově Rab, tam bylo opuncií nepočítaně. A s velkou nedůvěrou... Letos jsem zajásala, že se dají koupit i u nás. Ráda ochutnávám, netušila jsem ale, jak cenná dobrota to je.
    Děkuji za info a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dokáže to dělat v těle divy, jen někdo bývá alergický na větší množství peciček, pak je fakt lepší to přepasírovat.

      Vymazat
  12. Zatím jsem je u nás neviděla, ale asi se dneska vydám s mužem na lov a mrknu po nich. Co se týče ovoce, nikdy neříkám nikdy novinkám....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem je zahlédla poprvé letos, v minulých letech jen tvrdé plody, které by zrály dlouho. Pokud by je někdo v tomto stavu ochutnal, byl by velice zklamaný a zaručeně by se k nim nevrátil.
      Často se dívám na ovoce, které neznám a nevím, co s ním. Dlouho mi trvalo probojovat se k ananasu, pořádně ho opracovat, aby byl chutný, dnes se po něm mohu umlátit.

      Vymazat
    2. Tak jsem je opravdu v Lidlu koupila, pamětliva tvé rady a návodu na mističce, že k jídlu jsou nejlepší červené leží v košíčku na sluníčku na okně.No a samozřejmě že jsem hned lapla nějakej trn....ananas jen oloupu, nakrájím a konzumuju... dcera třeba nemusí žádný z druhů cukrových melounů, já si je zamilovala hned napoprvé. nicméně i u nich platí rovnice zralý - výborný, nezralý - fuj hnus.

      Vymazat
    3. Přijde mi, že všechno tropické ovoce chce dozrát, já mám nejraději " tekoucí " banány.
      Co člověk, to chuť, mojí švagrové u opuncií vadí ty pecičky, mně třeba né. Ovšem když vidím výčet pozitiv tohoto ovoce, je to prostě luxusní nabíječka.
      Co se týče ananasu, moc mi vadí ten tuhý a nechutný střed, který je daleko lepší vykrojit. Mnoho lidí včetně mé dcery si stěžuje, že když dá ananas do úst, ústa pálí. Lze tomu předejít namixováním.
      A melouny já mohu snad všechny a na kila. :-)

      Vymazat
  13. Díky za seznámení s opunciemi. Je svatá pravda, že nekupuju něco, co nevím, jak chutná, prostě na to nemohu mít chuť. A neznalost upotřebení také hraje roli při koupi všelijakých exotiských plodů. Ještě toho mám dost na ochutnávání. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stejně jsem se před spoustou let stavěla ke kiwi, neuměla jsem si s tou chutí poradit, roky jsme měli omezený sortiment a stačil nám.
      Objevitelem jsem se stala na stará kolena, člověk ty vitamíny načerpat nějak musí, ovoce a zelenina je moje obrovská součást jídelníčku a občas obměnit není na škodu.

      Vymazat
  14. Blondýnko, fíky jsou ovoce mého dětství, taťka je pěstoval a my tři děti dostávaly v době zrání svůj příděl. Dodnes si pamatuji tu lahodnou chuť. I já zkouším ovoce, co neznám. Dokonce máme u nás doma tradici už od dob, kdy byly děti malé. Vždy jsme kupovali ke štědrovečerní večeři nějaké exotické ovoce na ochutnání. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se přiznat, i můj otec byl gurmán, na vánoce vždy byla nějaká laskomina, ovšem já stejně nejvíc vzpomínám, když jsme každý dostali jednu malou flašku coca-coly, přesně si pamatuju, jak dlouho jsem jí srkala a přáli si, aby tak chuť nikdy nezmizela. Vykládat tohle dnešním dětem :-)

      Vymazat
  15. Fíky jako takové mi nikdy moc nechutnaly. Brácha je miloval. Ale tu opuncii klidně ochutnám- pokud ovšem na ni v obchodě narazím :-).
    Prima neděli, Simi!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co člověk, to chuť. Žijeme pestré životy a každému naštěstí chutná něco jiného.
      ... a tak to má být, já nerada játra a jsou lidé, co se po nich mohou utlouct.

      Vymazat
  16. Simi, děkuji za doporučení. Ještě jsem plody opuncie neochutnala, ale fíky občas ano.
    Přeji hezkou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hlavně zralé, jinak bys byla zklamaná, přijde mi, že ta exotika chce svůj čas a nespěchat.

      Vymazat
  17. Odpovědi
    1. Říká ten, který mne navedl na pěstování opuncií ....DĚKUJI !!!

      Vymazat
  18. Čerstvé fialové fíky také zbožňuju (sušené ale také), jen jsou dost drahé, podobně jako kiwi. O indiánských fících opuncie ale slyším poprvé.

    OdpovědětVymazat
  19. Minulý týden ji přinesl manžel. Ochutnala jsem, ale chuť mi nepřišla nijak výrazná. Přidala jsem do koktejlu a byla to mňamka ☺☺☺

    OdpovědětVymazat

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE.