sobota 11. dubna 2020

V první sluneční den ...



Vše osleplo, v zem slunce pere
o stromy, kopce, o blata,
o tisíc mezí brousí a dere
si jarní dravčí pářata.

Zelená trávka jako vlásky
se rodí hlavičce na lysé,
vstávejte, boží sedmikrásky,
v den prvý chudí zrodí se !

A vstávejte, vy srdce všecka
jež lidská láska nehřeje.
Vstávejte, prostá srdce dětská,
to první slunce vaše je.



Nevládnu slovem a veršem jako básník Antonín Sova. 
Občas se mi stane při čtení veršů, že kdyby kantor do třídy vznesl dotaz, co básník svými verši chtěl říct, seděla bych a neměla bych jasných vyjádření.
Tato báseň o jaru nevyžaduje žádné  složité myšlenkové konstrukce, prostě a jednoduše vzdává hold jaru a jeho kouzlu. Lehce mne svým přesahem do dnešní doby navnadila k následujícím řádkům.
Lidská srdce jsou tak křehká, tak zranitelná.
Poslední dny a týdny nás uvěznily vně svých příbytků a s miniaturním uvolněním se svoboda drala na povrch a měla neuvěřitelných rozměrů.
Zajela jsem do zahradnictví pro rostliny do zahradních závěsů. Praskalo ve švech. Hlava na hlavě, rozestupy žádné a nákupní koše přetékaly, kypěly a nedokázaly pojmout množství krásy.
Lidé vyhladovělí po barvách, vůních, ale i po normálním pohybu, prostě i po lidech. 
Po svobodném přístupu kamkoliv a kdykoliv. 
Svítily a zářily oči, pod rouškami se na sebe usmívali, chovali zase jako lidé. 
Touha zasadit něco nového, strčit ruce do černého voňavého substrátu, oko polaskat kaskádou barevných květů.
Ano, milý pane básníku, vstávali jsme všechna srdce, protože nám lidská láska, pospolitost a potažmo krása v uplynulých týdnech zoufale chyběla a ještě chybět bude.
Velikonoční svátky vnímám jako oslavu jara, probouzení přírody. Zelené větvičky, obarvená vajíčka a beránek na stole. A hodně, skutečně hodně slunečních paprsků.
Přeji nám všem, abychom ty první slunečné dny přijali s pokorou, co jiného nám zbývá.
Symbol letošního jara v nás určitě již navždy zůstane, potřebujeme lidskou lásku, potřebujeme lidská i ta dětská srdce.
Krásné slunečné PRVNÍ dny ....
  




47 komentářů:

  1. Blondýnko, dnes jsem o tom psala, o té touze po barvách. My máme teď výhodu blízkosti zahradníka, o kterém víme díky dnešní situaci. Takže podívám se na facebook, co má, zavolám, on připraví a můj muž s rouškou a rukavicemi jen vyzve. Posílám ti pozdravy a přeji ti pohodové a klidné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výhoda zahradníka za rohem je bonus, já se bohužel obávám, že otevřením všech zahradnictví a hobbymarketů jsme moc nezvládli. I podle fotek na internetu.
      Aby nám ta touha po barvách karanténu neprotáhla o další týdny.
      To se přiznám, že by mi hráblo.

      Vymazat
  2. Milá Blondýnko, krásně jsi se dotkla začínajícího jara. I já jsem byla u zahradníka, ale lidí tam bylo tak akorát a tak sázím a obdivuji barvy jara. Přeji ti klidné a krásné Velikonoce. Iva ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaro přenádherně voní a já se ho dotkla, sluníčko je tak silné, že už mám osypaný dekolt :-)

      Vymazat
  3. Jaro si razí cestu bez ohledu na potíže nás lidi.. Letos možná až příliš rychle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cítím to podobně, zoufale chybí voda. Začali jsme v únoru skvěle, hodně pršelo.
      Jenže od té doby zase ani kapička, bohužel.

      Vymazat
  4. Já si právě koupila "v akci" u nás v sámošce malou motyčku - a to ten svůj záhon před barákem hodlám letos nechat na pospas přírodě (trávě i plevelu). No uvidím.
    Měj se, Simí.

    https://krehotova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=749203

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Motyčka ti nedá spát a ohneš hřbet, neblázni.
      Kdo jednou zvelebí kus půdy, má pnutí a nedokáže se dívat, jak to vše zarůstá plevelem !

      Vymazat
  5. Simi, jak pravdivé, každý potřebuje trochu lásky, trochu barev a hodně sluníčka. Tak ať nám sluníčko stále svítí do těch našich nelehkých dnů a pomůže nám je s lehkostí překonat. A v noci ať hodně prší. :o)
    Přeji Ti pohodové Velikonoce a snad se brzy se Sofinkou uvidíte. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi ani nemluv, včera jsem měla doslova ubrečený den.
      Dcera rezolutně řekla, že v pondělí přijedou. Jenže já se fakt bojím, kdybych nebyla od rána do večera mezi lidmi, tak to neřeším.
      Takže jsem byla celý den ubulená Lída, spadla do komína ...

      Vymazat
  6. Ač mi nechybějí lidé, scházejí mi procházky, květiny a rozkvetlé stromy. Poslouchám aspoň z okna ptačí zpěv, ale není to ono. Chtěla bych vidět zahrádku rodičů, když kvetou tulipány, je nejkrásnější. Holt si budu muset ještě počkat. Díky za krásné přání, láskyplné a kvetoucí Velikonoce i tobě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední dny mi chybí snad úplně všechno, nejvíc dcera a vnučka.
      Ukazuji jim zahradu, rybníček, žáby a tak bychom moc chtěli, hrůza.
      Říká se, kdo si počká, ten se dočká, tak abychom to alespoň do vánoc stihli :-)

      Vymazat
  7. Antonín Sova byl představitelem básnického impresionismu se silným zdůrazněním sociálního humanismu. Jak je tomu dávno, co jsem absolvovala Střední ekonomickou školu. Dávno!!!
    A toto ve mně zůstalo. To jen k veršům, které jsi dala na úvod svého dnešního příspěvku.:-)
    Ano,ano- barvy, kvítka, zahrada.... slunce.. To vše nám teď pomáhá.
    Hezké dny, Simi!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzorná studentko, tedy !! Já ho mám moc ráda, je pro mne srozumitelný.
      Stává se mi, že bych k básni měla dostat ještě návod, co tím básník chtěl vůbec naznačit :-)
      Nedovedu si představit, kdyby se tohle všechno vrtlo v zimě, kdy je krátký den bez světla a slunce, to bych trpěla jako pes u boudy.

      Vymazat
  8. Na jaře u mě asi žádný kousek do cyklu Kouzelná zahrada nepřibude, neb nemám momentálně žádnou zahradu k dispozici. Těším se, až budu. Lidi mi moc nechybějí, ale volnost pohybu samozřejmě ano, protože to je třeba pro dýchání i pro focení. Tak přeji krásné svátky a hodně barev - na zahradě i mimo ni :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dýchání se nám hodně smrsklo, mám s tím neustálý problém.
      Vyběhnu ven, až když kolem sebe vidím roušky, uvědomím si, že má huba je prostá.
      Nezvyknu si, je to proti přírodě, proti mému nitru. Jestli tohle je naše budoucnost, vidím v tom obrovskou lidskou prohru.

      Vymazat
  9. Simči, taky se těším až osázím truhlíky, květináče letničkama.Musím vydržet do 24.4.To otvírá naše zahradnictví.Nejdříve nakoupíme pytle zeminy, květináče na rozsazení dosen.Pořád budu mít dost práce na zahradě,než otevřou.Když dovezeme letničky domů, tak jsem jak zfetovaná a osazuju celý odpoledne.Měj krásný svátky v pohodě.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vy nám tam v ráji chodí zfetování :-) Tak aby vás pak neukazovali v televizi jako ty nudisty !
      Tohle jsou tak krásné " povinnosti ".
      Přeji krásné první jarní dny a ať se vám ve zdraví daří.

      Vymazat
  10. Sluníčko svítí jak o závod a my nemáme na balkoně ani kytičku . Zahradnictví už snad otevřeli ale je mimo město a ven zatím nesmíme. Ale jaro teprve začalo a doufám ze si vše vynahradíme 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím do Itálie a přeji plný balkon voňavé a barevné krásy, protože si to zasloužíte. Ano, jaro teprve začalo a co všechno jsme už zvládli, tak hlavně ve zdraví.

      Vymazat
  11. Jela jsem kolem zahradnictví, nebylo kde zaparkovat. Ta touha udělat si alespoň kolem sebe hezky je teď silnější, než kdy jindy. Ráda čtu, že se i lidskost prodrala přes roušky napovrch.
    Simi, přeji krásný jarní den, hodně barev a hodně radosti. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přijde mi, že je to hlavně touha normálně žít, vrátit se do zaběhnutého a být součástí společnosti. Mnoho lidí je po zimě normálně vyprahlých a izolace tomu napomáhá.

      Vymazat
  12. Chtěla jsem přesazovat kytičky doma, ale můj předpoklad, že po otevření Hobby marketů tam budou fronty se potvrdil. Takže nic. Navíc moje touha po procházce přírodou nedopadla dobře, dnes snad konečně napíšu článek. Také mám obavy, aby toto uvolnění opatření nepřineslo spíše jejich prodloužení.
    Jaro miluji a moc mi chybí volnost kdykoli jít na procházku a sledovat krásu, kterou jarní příroda přináší. Tak jen s bolavými zády sleduji z okna, jak se začínají zelenat stromy a konečně začíná ožívat trávník za domem, už kvetou sedmikrásky. A nejvíc mi chybí děti, občas mi řeknou pár slov do telefonu, předevčírem vnučka hlásila, že se jí kýve zub.
    Blondýnko, přeji Ti krásné chvíle s barvičkami na Tvé nádherné zahradě. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je mnoho našich spoluobčanů, kteří jaro pojali dle svého, chodí bez roušek, hlavně omladina na to kašle, mají z nás s rouškami prdel, skutečnost je ale taková, že revolta k mládí patří od nepaměti.
      Chybí mi úplně všechno nač jsem byla zvyklá, právě i ty děti, je to smutné žití.

      Vymazat
  13. Přeji krásné ... slunečné ...rozkvetlé ....jarní svátky.
    Zahrádka a vše s tím spojené mi moc chybí.Ale vše se dá přežít. Máme se alespoň na co těšit.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naštěstí jí nemám daleko a zatím nic nebrání být tam, jinak bych se doma zbláznila.

      Vymazat
  14. Já už taky mám absťák po barvách, a tak lapu každou kterou na zahradě objevím. Akorát mne trochu vytáčí dost nelogická rozhodnutí vlády co otevřít a co ne. Malé obchody, kde se sejdou dva tři lidé nesmí otevřít, ale hobby markety kde se tlačí hlava na hlavě ano? Sama píšeš že lidé nedodržovali odstupy, tak co má takové nařízení za hlavu a patu? Chápu že jsou vyhladovělí, ale spíš mi to připadá, že dneska už bez šílených nákupů v obrovských centrech prostě neumíme být a jakmile se naskytne příležitost musíme do nich vtrhnout. Bez ohledu na zdraví své i jiných.... taky bych potřebovala jet nakoupit jahody, možná jeden dva keře nebo stromek sakury. Ale i když můžum nejedu nikam. Zdraví je mi přednější než něco co můžu udělat i za rok...anebo až to bude opravdu bezpečné. O to víc si to pak užiju. No vidíš, a ty nevíš jestli zvládneš ty radosti? A nemáš čistě náhodou radost i z toho jara? A o tom je to....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem v hobbymarketu nebyla, stačilo mi to zahradnictví. Hlava na hlavě, žádné rozestupy. Na druhou stranu, prostě to k jaru platí, radovat se z práce, z truhlíků a mnozí mají jen to.
      Ono je skutečně zásadně jiné, kdo bydlí v domě a kdo v paneláku. Tam je to tak zoufale okleštěné prostorem, že dát si alespoň pár truhlíků za okno a dívat se na ně. Zbláznila bych se bez zahrady, jsem úplně sama, bez rodiny, bez přátel a věř, že tohle je fakt náročný. Takže radost mám, že mám kam vypadnout.

      Vymazat
  15. Tak Simi, s tím jarem, sluníčkem a teplíčkem máš pravdu - je to balzám pro naše duše, obzvlášť v téhle době. Raduji se z káždé kytky, co vyrostla nebo vykvetla na zahrádce. Raduji se z plného krmítka vrabců ( kde mizerové byli v zimě?), dvou sýkorek v závěsném krmítku a jedné červenky. Tohle vše je moje televize ne ČT 24, co jede jako flašinet. Nechvci být nějak neskromná, ale prosím, ať trochu zaprší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslouchat od rána do večera zprávy ... skočím ze skály u hradu. To je tak psychicky náročné se tím od rána do večera krmit, nedala bych to.
      Také bych prosila o několika denní déšť, je sucho. Naposledy pršelo v únoru a od té doby zase nic. Také bych prosila popršet.

      Vymazat
    2. Vyslyšeno - od dvanácti hodin tu leje. Jupííí.

      Vymazat
    3. Nespadla jediná, jediná kapka, zoufalé.

      Vymazat
  16. Nadšenci jako ty zablokovali u našeho OBI celé parkoviště, ale kdo jim to může mít za zlé, vždyť je jaro! :)
    Přeji krásné sluníčkové dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do hobbymarketu bych nešla, když jsem viděla ty fronty, raději si počkám.
      V zahradnictví mne taková invaze překvapila, bylo nás tam jako kobylek.
      Ano, je jaro, zvláštní jaro.

      Vymazat
  17. Zatím se kochám zrovna rozkvétajícími cibulovinami zasazenými loni a odolávám návštěvě velkého zahradnictví. To malé u nás má pořád zavřeno:-(.
    Krásné Velikonoce, Simčo!
    Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vědět, že nás tam bude tolik, asi bych to nenacvičovala.
      Mylně jsem se domnívala, že nás tam nebude půlka národa.

      Vymazat
  18. Simi, tady se hlásí jedna, co v zahradnictví nebyla, neboť jí chybí touha strkat něco do země. Zahrada mne těší až ve stavu, kdy se tam dá něco utrhnout (a s prominutím - sežrat...). Na kochání by mi stačila rozkvetlá trnka na mezi a podběl v příkopu u silnice :).
    Měj se krásně, užívej si zahrádky a budeme doufat, že nás za 14 dní nepřekvapí nepříjemná statictická čísla (taky už mne ta karanténa, roušky etc. hrubě nebaví)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Překvapí a budou nepěkná, lidé na to kašlou.
      Hlavně omladina se slézá venku, pije alkohol, pokuřuje a samozřejmě bez roušek.
      Vůbec, mají z toho prdel, jak nosíme jako idioti roušky.
      Nebaví mne nic, nevidím rodinu, přátele, jsem jako kůl v plotě a psychika si zrovna nevrní.

      Vymazat
  19. Sejeme a sázíme, to jo, ale semena jsme objednávali přes internet (nebo je měli z loňska). Že se lidi "zbláznili" a parkoviště u hobbymarketů byla přeplněná, to se ke mě už dostalo též. Inu, někteří to asi fakt potřebují. V tomhle ale máme my asociálové a introverti velkou výhodu. :) Nicméně příroda rozkvétá a krásně se na to kouká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Závidím každému, kdo má introvertní já, protože já to nejsem.
      Zvládám samotu špatně, chybí mi normální a běžný život, můžu mít třeba dvacet zahrad, ale když jsem tam věčně sama, padá to na mne.
      Já jsem prostě kolektivní, no :-)
      Ještě že ta příroda tak znamenitě čaruje, bez by to byl neskutečný poser.

      Vymazat
  20. Simi, tak ať ti dělá v týhle době bez volného dýchání radost cokoliv. Je to tak moc potřeba... Užívej volného dechu a pohlazení na oku na tvé zahrádce,i když je bez vody, pořád je určitě oázou. Pro jiné nedostižnou.
    Simi, měj se co nejlépe a dávej na sebe pozor.

    OdpovědětVymazat
  21. Děkuji.... přeji..... doufám....kochám se...

    OdpovědětVymazat
  22. Hezky jsi ty davy lidí v hobby marketech omluvila. Bohužel to vidím jinak. Chodím do práce, nosím roušky doma našité, do obchodu chodím max 2x týdně. A pak na netu vidím fotky z hobby marketu...

    OdpovědětVymazat
  23. Simi, krásné vyznání jaru. :-D
    V žádném hobby marketu ani v květinářství jsem nebyla a přesto jsem trávila tři dny s rukama zabořenýma do zeminy a přesazovala a přesazovala. Po mírné zimě se ujala spousta řízků muškátů a já jsem takový magor, že je mi líto vyhodit to, co zakořenilo. Ve finále mám přibližně 800 sazenic muškátů. Jaro budiž pochváleno. :-D

    OdpovědětVymazat
  24. Jsem zvědavý, jak se to v režimu postupného uvolňování projeví na počtech nemocných. Teď to vypadá, že trpělivost s omezeními je u konce a nic už tu touhu po volnosti nemůže zadržet.

    OdpovědětVymazat

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE.