sobota 27. července 2019

O Karkulce, diamantech a velkých nohách ...


Babičko, proč máš tak velké oči ?

Dostali jsme se do oblíbené vývojové fáze každého rodiče a prarodiče. Za každým slovním obratem, za každou větou, myšlenkou se objeví to šílené PROČ ?
Přesně se pamatuji, jak jsem uštvaná s nákupní taškou a s jazykem na vestě pelášila domů uvařit a má roztomilá dcera za každou větou vysolila to dramatické proč ? Jako nevyzrálá, hormonálně nevyrovnaná jsem despoticky ukončila ... a proto !
U Soptíčka už moje hormony nejsou prvořadé a proto mám čas a chuť napravit křivdu páchanou lety minulými. Odpovídám, proč má pán velký nos, proč na nebi letí víc letadel, proč padá voda a né polévka, proč jsou v ní nudle, proč má kočka oči, proč je pizza na talíři ?
Čím vymazlenější  otázka, tím propracovanější odpověď. Jsem na sebe pyšná, jsem produktivní prarodič.
Ale i kalich poznání přeteče.
Navštívili jsem spolu hrad Střekov, který tentokrát patřil dětem, hrálo se divadlo, Sváťovo divadlo.
Pod širým nebem, na nádvoří se děti smály, bavily, halekaly a nadšeně tleskaly. Soptíček nebyl pozadu a hned po představení oznamoval holčičce vedle, že celý hrad je můj.
Z malé chaty a pozemku pod hradem jsem se stala majitelkou skutečně luxusní rezidence.
Na stejný kolotoč  "proč " jsem se jala odpovídat ... proč mám málo peněz, proč nejsem princezna, proč mám krátké šaty, proč nemám krále, proč si nemohu koupit hrad, proč mám malé auto ?
A najednou vylétlo to osvobozující, důrazné a fenomenální ... PROTO !

Babičko, proč máš tak velké uši ?

A roky běží, vážení. Tuto větu nonšalantně vypouštěla do světa má nejmilejší generálka a při pohledu do zrcadla jsem si na ní již několikrát vzpomněla.
Má dcera oslavila třicet let a já si okamžitě vzpomněla, jak sladké a vábivé bylo toto období, když jsem ho prožívala.
Dost snění, jde se kupovat dárek. Soptíček se našprcnul do šatů, pas neřeší, protože to by si pak ke snídani nedal jogurtové lívance s javorovým sirupem.
Dárek ke kulatinám jsme se vydali pořizovat do klenotnictví, kde Jaroušek Jágr ukazuje bicepsy a hodinky, Dara Rolins prsa a řetízky, Simona Krainová rafinovaně úplně všechno a nějaké ty náušnice jako aby se neřeklo.
Paní prodavačka již u vstupu pochválila vnučce šaty, tím nasbírala body. V servilním projevu pokračovala dále, takže jsme sklidili pochvalu za účes, ponožky, kabelku i svěží luft v klimatizaci.
Soptík se pýřil, natřásal. Pokud obsluha očekávala, že na dotaz, co jde mamince koupit, dostane odpověď hodnou čtyřleté, typu korálky či prstýnek, obrovský omyl.
Má vnučka se dlouze nadechla, déle se nadechuje jen náš pan prezident a pravila :  " Jdu koupit diamanty ".

Babičko, proč máš tak velké zuby ?

Být prarodičem skýtá mnoho radosti, lásky a nic nemusíte, zhola nic, protože prostě ten vybroušený briliant vracíte, máte ho jen na dobu určitou. Neřešíte, nevychováváte, své peklo máte za sebou, před sebou jen veselé a plodné.
Má andělsky vyhlížející vnučka má před spaním dvě polohy. Té první říkám " na kreténka ".
Většinou je vyústěním únavy, přetažení a hladu. Vztek, protivnost střídá záchvat neurvalosti, mlácení dveřmi, kopání a jiné projevy, kde se vybičuji k oscarovému výkonu, abych ten miloučký ksichtík nevysprchovala ledovou vodou.
Druhá, daleko příjemnější, tu miluji, tu si hýčkám a něžně jsem jí nazvala  " na milouška ".
Ležíme vedle sebe, drbeme si záda, hladíme si záda a povídáme si o našich snech.
Sofinka by chtěla mít veliká prsa, mně by stačila na svém místě, nikoliv u pasu. Ona touží mít velké nohy s barevnými nehty, já nové nepopraskané paty a neukopnuté nehty, do kterých lze dle pedikérky sázet brambory. Vnučka se těší, až bude chodit do práce a kupovat si žvýkačky, já toužím po vedení hasičského sboru nikoliv po typicky ženském kolektivu.
Usínáme propojeny a naladěny, každá ve svém světě a já mohu zcela zodpovědně nastínit, proč mám tak velké zuby ... protože v německé laboratoři ten den měli přebytek porcelánu :-)


 

51 komentářů:

  1. Že Ty mi to děláš schválně, to psaní o vnučce...?! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale kdepak, kdybych měla puberťáka, píšu o něm :-)

      Vymazat
  2. Ještě komentuju inkognito, nebo cóoó´...sakra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi tak profláknutá, že jsem hned věděla, že jsi to ty !

      Vymazat
  3. Simi, předně Ti musím napsat, že Ti to s dětičkami moc sluší. A zase jsi mě pobavila. Zažívám stejné období a tak si jisté situace umím živě představit. U nás teď často zní "hustý", vnučky oblíbené slovo. O té studené sprše přemýšlíme všichni, protože holčička je pěkný vztekloun. Někdy se jí daří prudit jak ráno oči otevře. A ignorovat její záchvaty vzteku se nedaří hlavně rodičům. Už to zkoušela i ve školce, ale nepochodila. Ovšem umí krásně odzbrojit, když se přitulí a řekne babí, jsi hodná.
    Vnouček už půjde do školy. Je klidnější a je to malý mudrlant. Čas hrozně pádí, užívej si krásné chvíle s vnučkou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S dětičkami ...hned jsem toho druhého vrátila, Sofinka mi stačí.
      Starat se o ni je záhul a zatím bych tu lásku a péči nenásobila :-)

      Vymazat
  4. Simonko, u nás bylo období vztekání především u mladší vnučky, ale provozovala to hlavně večer, doma, když byla ospalá, teď povyrostla a co myslíš? , oblíbila si výraz ,,týpek,,.
    Takže každý cizí chlap je u ní týpek!
    Tajně se směju a čekám, s čím zas přijde jindy.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem toho vztekání u dcery moc nezažila, byla klidnější, nebyl s ní problém.
      Děti našich dětí nás posouvají, rozšiřují obzory a nuda fakt nehrozí.

      Vymazat
  5. Já mám za sebou teprve první etapu - to vlastní, co člověk musí vychovávat a nemůže po víkendu vrátit. Uvidíme, jak mi půjde druhá etapa, která zatím ale není v dohledu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani na jednu etapu se člověk nepřipraví, život to naservíruje a snaž se :-)

      Vymazat
  6. Znám ty všetečné dotazy proč (dokonce trojnásobně). Někdy mi až brnká hlava. Nechápu, že pětiletý vnuk má svůj mobil a "mastí" na něm hry.Když jsem řekla, že si ho k nám vozit nesmí, zeť ještě koukal jako čert. Malý nás poslouchá, nic jiného mu nezbývá, když přijedou rodiče, zlobí jak čert. Někdy toho mám plné zuby.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skutečnost je taková, že dnešní výchova je benevoletní, rodiče chtějí pro své děti mnohem více svobody, bohužel jim ale nestanoví mantinely a sami se pak nevědí rady, bohužel.
      Nám vyčítají, že vyrůstali a nutili jsme jim režim, jenže já se domnívám, že rozumné dodržování je třeba. Osobně nesnáším lítání dětí po kvartýru ještě ve 23 hodin, což je běžný jev, rulují se mi i panty u dveří !

      Vymazat
  7. úžasně napsáno..hezký večer Sv.

    OdpovědětVymazat
  8. Období otázek mám na dětech moc rád. Možná proto, že děti mohu vždycky vrátit jejich rodičům, takže k násilí nedojde :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani nevím, nač se víc těším, občas únavou na to předání !

      Vymazat
  9. Krásné, milé, pohodové čtení. A ač Tě osobně neznám, milá Simí, přímo Tě v něm vidím.
    Alka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co tobě jako zkušené matce a babičce budu líčit, ty víš, o čem je život.

      Vymazat
  10. To s těmi diamanty je skvělé!
    Dodám zajímavost, v italštině "proč" i "proto" se řekne stejně - perche'. Čte se to "perké"
    Takže: Perche'? Perche' sí!! :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělé, opět důvod, proč bych chtěla bydlet u vás !

      Vymazat
  11. U nás začalo období Čo to jé? Na všechno, i na věci notoricky známé dvouletému mozečku. Takže prstíček natažený a už to jede. Včera tu Bobule s dcerou byly, řádila v bazénu, lozila po schůdkách a skákala dolů. Takže to chvíli přestalo, ale jak vylezla už to začalo nanovo.... nákup diamantů mě tedy dostal!;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravidelně si pro diamanty docházíme, nejméně jednou měsíčně !!!

      Vymazat
  12. Skvěle se pereš s babičkovskou úlohou! :D U nás teď frčí na otázku "Proč", která je důsledkem nikoli zvědavosti, ale mého příkazu, odpověď "Protože jsem to řekla!" :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, peru, protože jsem já ten drsoň, ten, co občas zvedne varovně prst a to je hvězdě moc nelíbí!

      Vymazat
  13. Jsem zvědavá, jak se v daleké, předaleké budoucnosti jednou poperu oním Proč? Kluci to nikdy moc neřešili...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naučíš se, na funkce v životě není ani dotazník, ani pořadník. Dělám, co umím, zda se mi vede, netuší, ale snad jednou řekne, že se s bábou nenudila.

      Vymazat
  14. Já prostě Tvoje zážitky s milovanou vnučkou miluju ! Diamanty mne tedy dostaly.
    Na její proč budeš vzpomínat !
    Jo, sluší vám to holky spolu!
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás se babičkovství moc nenosilo,tak doufám, že tu linii přetrhnu a Sofinka bude vzpomínat na babičku, já těch vzpomínek na prarodiče moc nemám.

      Vymazat
  15. Simi, přijdeš mi jako rázná, světa znalá ženská, zvyklá rozhodovat a řešit, ale když píšeš o vnučce... to je prostě kouzlo. Mám tvé glosy moc ráda, vnučku máš kouzelnou a moc ti to s ní sluší!
    A co, jak se dceři líbily diamanty?
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diamantové náušnice dostala má dcera od partnera a nerozeznala bych je od bižuterie.

      Vymazat
  16. Mne (jako dítě) si prý s oblibou brával můj strýček do tramvaje, páč jsem svá proč vyřvával na celý vůz, např:
    "A proč ten pán nemá vlasy?"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl jsi zvídavé a inteligentní dítě, radost tě brát mezi lidi :-) :-)

      Vymazat
  17. Nějak si teď nemůžu vzpomenout, jestli jsem tuto otázku jako dítě kladla také... ale asi ano, i když jsem na všechno nejradši přišla sama :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kladla, je to jako lidstvo samo, každý člověk si touto etapou prošel, je zákonitá a normální, tomu věř.

      Vymazat
  18. Slůvko PROČ je mi důvěrně známé ;-) Nejenom děti, ale i já se kolikrát ptám na nespravedlnost světa - PROČ, ....a odpovědí mi je prostě Proto, tak to přijmi, nějak se s tím vypořádej a furt se tak blbě ve svých letech neptej !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slůvko Proč si za život řekneme milionkrát, tážeme se a někdy je odpověď jednoznačná, jindy hledáme odpověď celý život.
      U dětí je to kouzelné a občas hodně únavné, tak hlavu vzhůru :-)

      Vymazat
  19. Období tohoto slůvka nemine zřejmě nikoho z rodičů ani babičky. Krásně jsem si početla a zlepšila jsi mi náladu. Mám teď dost blbé období s rodiči, nějak je všechno špatně, tak si ráda přečtu něco pozitivního. Zdravím ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se pak dostáváme do období, kdy tělo i mysl slábne, opět je tu to proč.
      Zvlášť, když se stane stáří nedůstojné a nepříjemné, držím palce, tví rodiče se dožili nádherné věku !

      Vymazat
  20. Já jsem se zase vrátila kvůli té poslední větě. Dlouho jsem nečetla tak krásný a vtipný článek, ale ta poslední věta je fakt nej. Tolik lásky, pohody a vtipu dostat do jediné věty je opravdu umění...!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dojala jsi mne ... zase ty hormony, to je jako na horské dráze.

      Vymazat
  21. Simi, období "A proč?" je fakt děsný, ale projít si tím musí asi každé dítko a hlavně rodiče a prarodiče. Neboj, jednou to skončí ... Moc vám to holky sluší, je neuvěřitelné, jak Sofinka za ten rok vyrostla. :o)
    Mějte se krásně a užívejte dál léta. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sofinka skutečně roste před očima a pevně věřím, že toto krásné období ještě chvíli vydrží, nemá chybu.

      Vymazat
  22. Už dlouho jsem se tak nezasmála.....vtipné, trefné, ze života...zrovna tohle období také prožívám:-))))
    Jen tak dál:-) Eva

    OdpovědětVymazat
  23. A jé, známé slůvko PROČ. Také jsem u kluků, již naprosto vyčerpaná, odpovídala - pro slepičí KVOČ, a tím jsem skončila, věděli, že už nebudu reagovat :o)))). U vnuků si tohle období užívám jinak, poctivě se snažím vysvětlovat, úměrně věku, a ono mne to dokonce i baví. Já vím, je to prostě věkem, jsem přeci zralejší :o).
    A PROČ já nikdy diamanty nedostala???
    Simi, moc ti to se Sofinkou sluší, jsi čupr babička!
    Měj se krásně.
    Ála

    OdpovědětVymazat
  24. Krásný, u nás momentálně jede "A proč?" hned na dvou frontách - od malýho a od jeho o dva roky starší tety. Někdy je to síla, zvlášť, když se neverbálně domluví na tom, že se budou ptát, dokud je nevybíravě neutnu (jinak na všechny otázky zásadně odpovídám inteligentně). :)

    OdpovědětVymazat
  25. "Babičko, proč máš tak velké oči?"
    "Neriuš mne, Karkulko, když se#u."

    OdpovědětVymazat
  26. Ano, prožíváme momentálně taky období "Proč?":-)) Na odpověď často čeká celé osazenstvo trolejbusu, tramvaje atd.
    Malý princ vypadá také roztomile a nevinně, ale je to uragán, nezkrotná energie po celý den:-)

    OdpovědětVymazat
  27. A vida,
    babička hlídá a mladí si pořídili další překrásné mimí? :-) Jen tak dál, takové krásné děti, jako je Sofinka se mají rozmnožovat čile a taková vitální babička uhlídá klidně další a další vnoučata levou zadní. :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Kouzelně napsáno :-) Takhle mě vždycky překvapovala malá neteř. Někdy mě až fascinovalo, na co všechno se takhle dá zeptat. Úplně na všechno :-D

    OdpovědětVymazat
  29. Ty diamanty mě pobavily a připomněly, jak jsem nedávno v Antverpách, městě, které je specializované na broušení diamantů a je zde také s nimi plno obchodů, si šperky z jedné zvlášť luxusní výlohy s diamanty modrými, zelenými, růžovými si několik polštářků s vystavenými klenoty vyfotil a prodavačka je vzápětí začala odnášet a schovávat.
    Nevím, zda končila pracovní doba, nebo jsem vypadal jako perspektivní zloděj, který si vybírá, kam vpadne.

    OdpovědětVymazat

DĚKUJI ZA VAŠE KOMENTÁŘE.